Η επίδραση των social media στη διαδικασία του branding

Ημ/νία: 7 Ιουλίου 2015 | by Σπύρος Γκανάτσιος

0

Για πολλές επιχειρήσεις το πιο σημαντικό περιουσιακό στοιχείο είναι το brand τους κι αυτό είναι κάτι που το έχουν καταφέρει μετά από εστιασμένες προσπάθειες πολλών χρόνων. Καθώς τα social media παρουσιάζουν τέτοια εξέλιξη, που κανένας δεν μπορεί να εκτιμήσει την ακριβή κατεύθυνση τους, πολλά στελέχη του marketing ανησυχούν για την επίδραση που θα έχουν στο branding.

social media

Ένα βασικό στοιχείο που πρέπει να κατανοηθεί είναι ότι τα social media δεν δημιουργήθηκαν για ενέργειες marketing. Είναι απλά ένα πεδίο, όπου το marketing βρίσκει γόνιμο έδαφος για να αναπτυχθεί. Κυρίαρχο ρόλο στα social media έχουν οι χρήστες, οι άνθρωποι που τα χρησιμοποιούν.  Αυτοί μπορούν να δημιουργήσουν, να διαδώσουν και να επηρεάσουν το περιεχόμενο που διακινείται σε αυτά ανάλογα με τα ενδιαφέροντα τους. Καθώς, λοιπόν, το μοντέλο επικοινωνίας έχει αλλάξει από marketer to consumer σε marketer to consumer / consumer to marketer / consumer to consumer οι καταναλωτές μπορούν μέσα από τα social media να επηρεάσουν τη σχεδίαση και την επικοινωνία ενός brand σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό από ότι στο παρελθόν.

Ας δούμε όμως πιο συγκεκριμένα πως επιδρούν τα social media στη διαδικασία του branding:

Διαφοροποίηση

Το πρώτο βήμα στη διαδικασία του branding αφορά τη διαφοροποίηση στο μυαλό του καταναλωτή. Όταν η αναγνωρισιμότητα του brand αναπτυχθεί με τις κατάλληλες ενέργειες marketing, τα social media ελάχιστα μπορούν να επηρεάσουν στην τοποθέτηση του brand σε σχέση με τον ανταγωνισμό.

Συναισθηματική Σύνδεση

Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο του branding είναι η ανάπτυξη συναισθηματικών δεσμών. Καθώς αυτό χρειάζεται χρόνο και πολύ μεγάλη προσπάθεια, τα social media θα είναι σημαντικό πεδίο ενεργειών και το marketing διαθέτει τα εργαλεία για να το αξιοποιήσει. Αν δε γίνει αυτό, τότε το brand θα είναι εξαρτημένο από τους χρήστες των κοινωνικών δικτύων και τη διάθεση τους. Στην εποχή των social media, το branding δεν μπορεί να βασιστεί στη μαζική επικοινωνία των προηγούμενων δεκαετιών.

Θετική Ανταπόκριση των Καταναλωτών

Η ουσία του branding είναι να κερδίσει τη θετική στάση των καταναλωτών απέναντι στο προϊόν. Οι καταναλωτές δείχνουν την προτίμηση τους σε κάποιο brand για τρεις κύριους λόγους και ανάλογα επιδρούν τα κοινωνικά δίκτυα.

Brand Inertia: Για το κοινό που αγοράζει σταθερά ένα brand επειδή δεν υπάρχει σημαντικός λόγος να αναζητήσουν κάποιο εναλλακτικό, τα social media δεν θα έχουν ουσιαστική επίδραση.

Διαβεβαίωση Ποιότητας: Κάθε brand δημιουργεί μία αίσθηση ποιότητας στον καταναλωτή, την οποία πλέον τα social media μπορούν να διαταράσσουν πολύ εύκολα χάρη στο διαδραστικό τους χαρακτήρα. Σχόλια, βαθμολογίες και κριτικές είναι μόνο μερικοί από τους τρόπους.

Έκφραση Ταυτότητας: Τα brand που έχουν ήδη δημιουργήσει ισχυρούς δεσμούς με τους καταναλωτές λόγω της ταυτότητας τους δύσκολα θα αντιμετωπίσουν κάποιο πρόβλημα από τα κοινωνικά δίκτυα όσο παραμένουν πιστά στην ταυτότητα τους αυτή. Ωστόσο, για τα νέα προϊόντα η χρήση των social media στην ανάπτυξη αυτής της ταυτότητας θα αποτελεί πραγματική πρόκληση.

Αναγνωρισιμότητα του Brand

Καμία όμως από τις παραπάνω λειτουργίες δεν θα έχει νόημα αν το brand δε γίνει ευρέως γνωστό στο κοινό που απευθύνεται. Η συμβολή των κοινωνικών δικτύων στην ανάπτυξη της αναγνωρισιμότητας είναι θετική. Η δημιουργική χρήση των social media επιτρέπει σε ένα brand να εκτινάξει με χαμηλότερο budget τη δημοτικότητά του και να αυξήσει την αλληλεπίδραση του με το κοινό του. Με αυτά τα δεδομένα είναι σχεδόν βέβαιο ότι όλο και συχνότερα νέα brands θα εισέρχονται στην αγορά, το αν θα καταφέρουν, βέβαια, να καθιερωθούν είναι ένα διαφορετικό θέμα.

Συνοψίζοντας, η κυριαρχία του branding δεν φαίνεται να αμφισβητείται από τα κοινωνικά δίκτυα, η φύση τους όμως είναι σίγουρο ότι αλλάζει ριζικά. Το αντίκτυπο των social media σε πολλά brands θα είναι μόνιμο και αντιλαμβανόμαστε πόσο σημαντική είναι η πρακτική προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα. Στο επόμενο άρθρο θα δούμε κάποιες πρακτικές branding χρήσης των social media στο branding.

Ετικέτες: , , , , , ,


Σχετικά με τον Αρθρογράφο

Ο Σπύρος Γκανάτσιος είναι επαγγελματίας του Marketing με ειδίκευση στο E-Commerce, το Digital Marketing και τα Social Media. Είναι επιπλέον πιστοποιημένος στο Content Marketing, στην Online Διαφήμιση και στο Digital Analytics. Έχει στο ενεργητικό του συνεργασίες με εταιρείες από διάφορους κλάδους ενώ ως βασικό μέλος του Marketing Club (link: www.marketingclub.gr) έχει αναλάβει τις online καμπάνιες και τη διαχείριση των social media του συλλόγου. Στόχος του είναι να βοηθήσει στρατηγικά τις επιχειρήσεις να γίνουν περισσότερο αποδοτικές και ανταγωνιστικές χρησιμοποιώντας τα ψηφιακά εργαλεία και τις state of the art εξελίξεις στην επιστήμη του marketing. Στα κύρια επιστημονικά και επαγγελματικά του ενδιαφέροντά εντάσσονται το Digital Marketing, τα Πληροφοριακά Συστήματα, το E-Commerce, το Branding, το Στρατηγικό Marketing, το Gamification κα. Με τις πεποιθήσεις και τη δράση του υποστηρίζει την καινοτομία, τη βιώσιμη ανάπτυξη και την κουλτούρα της γνώσης.



Πήγαινε με πάνω ↑